تکنیک توقف ! کنترل افکار وسواسی با تکنیک توقف

تکنیک توقف ! کنترل افکار وسواسی با تکنیک توقف

تکنیک توقف یا توقف تفکر در درمان شناختی – رفتاری، موضوعی عادی است. هر چند تکنیک توقف ممکن است گاهی کارساز نباشد.

روان شناس بالینی کسی است که می تواند به کمک تکنیک هایی که به شما آموزش می دهد کمک کند تا افکار مزاحم یا نگرانی وسواسی را متوقف کنید.

 

در این تکنیک وقتی افکار وسواسی و مزاحم شروع می شود، مراجعین صریحا و مجزا می گویند “ایست”.  سپس این رفتار به مراجعین اجازه می دهد تا یک فکر جدید و سالم را جایگزین کنند.

روانشناسان زیادی مراجعین را اول به داد زدن “ایست” تشویق می کنند. این کار باعث کمک کردن به تمرکز و دقت بر روی کلمات و دور شدن از افکار وسواسی می شود.

در مرحله بعد، مراجعین قادر خواهند بود تا به طور ذهنی کلمه را ذهنشان فریاد بزنند بدون اینکه نیازی به بلند

گفتن آن باشد.

 

آیا تکنیک توقف واقعا جواب می دهد؟

در حالی که بعضی از روانشناسان و گروه های درمانی تکنیک توقف را به عنوان یک برنامه موثر در نظر می گیرند. هر چند نتایج مطالعه این موضوع در سال ۲۰۱۰ توسط یک گروه از روان شناسان دانشگاه یل قابل قبول نبوده است. 

در حقیقت این مطالعه یک ارتباط یکسان بین استراتژی های توقف تفکر و افسردگی شدید و اضطراب پیدا کرده است. روان شناسان یک ارتباط بین کاهش اضطراب و استراتژی های دیگر که شامل، شناخت تجدید سازمانی، پذیرش و تکنیک های حل مشکل پیدا کرده اند.

 

تکنیک توقف ! خودت انجامش بده

آیا شما افکار منفی تکراری دارید که در ذهن شما می چرخد و دوست دارید از شر آن خلاص شوید؟

ممکن است احساس غیر منطقی حسودی داشته باشید یا شاید خود گویی منفی را تجربه می کنید که اعتماد به نفس را تحلیل می برد.

حتما نیازی به یک روان شناس بالینی آموزش دیده ندارید تا تکنیک توقف را اجرا کنید اگر چه بعضی از مردم برای انجام این تکنیک به روانشناس متخصص در این زمینه نیاز دارند.

اگر به کودک خود کمک می کنید به او توضیح بدهید که هر دوی شما قصد دارید تا تکنیکی را امتحان کنید که   افکار وسواسی منفی تان را کم کند.

می توانید یک فرصت برای انجام تکنیک خودت انجامش بده داشته باشید که از طریق این چهار مرحله دنبال می شود:

    1. وقتی دارید یک فکر تکراری را تجربه می کنید با صدای بلند یا درون خودتان بگویید “توقف”
    2. فکر بد را در راه خوب از طریق تبادل افکار منفی برای یک حس خوب نفی کنید. جملات “من نمی توانم…” یا “من نمی خواهم…” را با “من می توانم…” یا “من می خواهم…” جایگزین کنید.
    3. یک نفس عمیق بکشید یا تکنیک استراحت تنفسی را یاد بگیرید تا به شما در داشتن حس آرامش به جای حس اضطراب کمک کند و افکار آرامش بخش را با صدای بلند یا در ذهن خود به طور مرتب بگویید تا زمانی که فکر بد ناپدید شود.
    4. این مراحل را هر بار که متوجه فکر تکراری می شوید انجام بدهید.

 

ایمن سازی در مقابل استرس، اختلال استرس پس از سانحه و تکنیک توقف!

ایمن سازی در مقابل استرس همراه با درمان شناختی – رفتاری مخصوصا در زمینه جلوگیری از گسترش یافتن اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) موفق بوده است. مطابق اطلاعاتی از حوزه سلامت آمریکا و خدمات انسانی، این تکنیک هم چنین به بهبودی زنان قربانی آزارهای جنسی با PTSD نیز سرعت می بخشد.

تکنیک توقف یکی از گونه های مهارتی در طول CRT است. دیگر گونه های مهارتی عبارتند از:

    • آموزش آرام سازی عضلات ژرف بدن
    • کنترل تنفس
    • نقش گزاری (نقشگری درمانی)
    • تفکر مثبت

 

اختلالات تطبیقی بعد از سرطان و تکنیک توقف

بیشتر بیماران می توانند زندگیشان را با سختی های بعد از درمان سرطان تطبیق بدهند اما متاسفانه بعضی از بیماران نمی توانند و اختلالات تطبیقی را گسترش می دهند که شامل اختلال انزوا طلبی، ترس از اجتماع،(اختلال اضطراب اجتماعی) یا فوبیای خاص می شود.

بیمار با اختلال تطبیقی، اضطراب و سایر مشکلات احساسی را تجربه می کند که شدیدتر از چیزی است که انتظار می رود و باعث بروز مشکلاتی در سرکار یا در خانه برای وی می شود.

تکنیک توقف یک جز از برنامه درمانی است که می تواند به تقویت کیفیت زندگی برای بیماران با اختلالات تطبیقی بعد از درمان سرطان کمک کند.

اختلالات تطبیقی قبل، در طول و بعد از درمان سرطان می تواند باعث موضوعات پیچیده ذهنی شود که نیاز به راهنمایی های حرفه ای برای درمان موفقیت آمیز دارد.

 

 

home_clinic2_slider_slide1_bg.jpg
اگر احساس می کنید نیاز به مشاوره تخصصی در مورد مشکلات مربوط به اضطراب و وسواس دارید ما در کلینیک روانشناسی صدای زندگی می توانیم به شما کمک کنیم. کافیست تا با شماره های داخل سایت تماس گرفته تا از خدمات ما بهره مند شوید.
نوبت بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *