ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن با بسیاری از ترس های دیگر ممکن است مرتبط باشد. اما گاهی اوقات به خودی خود ظاهر نمی شود. اگرچه ترسی هست که بطور قابل توجهی کمتر رایج است ولی تخمین زده می شود که ترس از پرواز بر روی بیش از یکی از هر ۳ نفر تاثیر می گذارد. تاخیر در مسافرت (هنگامی که پرواز در زمانی خاص و شلوغ است) متداول می باشد و می تواند ترس از پرواز را بدتر کند. خواه یا ناخواه ترس از پرواز می تواند در شما به یک فوبیا تبدیل شود که تاثیر ویرانگری بر کیفیت زندگی شما دارد.

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن: علائم ، شرایط وابسته و گزینه های درمان

نشانه های ترس از پرواز به عنوان ترس از هواپیما نیز شناخته می شود، شبیه هر گونه فوبیای خاص دیگر است. ممکن است علائم جسمانی ترس از پرواز شامل موارد زیر باشد.

?  لرزش
?  عرق کردن
?  ناراحتی دستگاه گوارش
?  تپش قلب
?  سرخ شدن رنگ پوست
?  احساس گیجی
?  افکار وسواسی (تفکر سایه افکنده)
?  زودرنجی

زمان وقوع ترس از پرواز و شدت آن در افراد متفاوت است. برخی افراد مبتلا به ترس از پرواز بطور معقولی در فرودگاه راحت هستند اما درست قبل از سوار هواپیما شدن، شروع به تجربه ی علائم می کنند. افراد دیگر به محض رسیدن به فرودگاه دچار مشکل می شوند. گاهی شما مدت ها قبل از یک پرواز برنامه ریزی شده اضطراب پیش بینی شده را تجربه می کنید و با تجربه مراحل قبل از انجام پرواز هر لحظه میزان اضطراب شدت پیدا می کند.

ترس های وابسته

اگر شما فوبیای دیگری را داشته باشید که در زیر به آن اشاره می شود، ترس از پرواز ممکن است، دلیل آن باشد و یا آن را وخیم تر کند.

ترس از فضای بسته: افرادی که مبتلا به ترس از فضای بسته هستند اغلب به علت محدودیت جا وکمبود فضای شخصی، ترس از پرواز را تجربه می کنند. مخصوصا زمانی که درهای هواپیما بسته می شود.

فوبیای اجتماعی و یا فوبیای آلودگی: افرادی که به ترس از میکروب و یا فوبیای اجتماعی مبتلا هستند اغلب ترس از پروازشان بیشتر می شود زیرا مجبور هستند زمان زیادی را با افراد غریبه بگذرانند.

ترس از ارتفاع: ترس عمومی از ارتفاع نیز موجب ترس از پرواز می شود.

ترس از مرگ: باعث می شود که این افراد به خاطر غیر قابل اتکا داشتن هواپیما و ترس از مرگ از پرواز اجتناب کنند.

شرایط جسمانی مرتبط

برخی اختلالات جسمی شامل موارد زیر، می تواند منجر به ترس از پرواز شود.

انسداد سینوس یا گوش میانی می تواند در طول پرواز باعث درد یا سرگیجه شود.
سرماخوردگی، مشکلات سینوسی مزمن یا شرایطی نظیر سرگیجه یا اختلالات شنوایی می تواند ناراحتی های جسمانی شود که در نتیجه باعث به وجود آمدن ترس واقعی تری شود.
بیماری های قلبی عروقی یا علل دیگری که باعث افزایش خطر لخته شدن خون می شود، می تواند باعث نگرانی در مورد ایجاد ترومبوز عمیق وریدی در طول پرواز شود.

در مورد هر شرایط جسمی برای ایجاد برنامه ای عملی و به حداقل رساندن ترس و ناراحتی، قبل از پرواز با دکتر خود صحبت کنید.

دلایل ترس از پرواز

ترس از پرواز  ممکن است به دلیل طیف وسیعی از عواملی باشد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

تجربه یک پرواز ناخوشایند یا سانحه هوایی: تجربه یک پرواز ناخوشایند با وجود چاله های هوایی و تکان های شدید هواپیما، حتی تماشای برخی اخبار مربوط به سوانح هوایی که به اندازه کافی ایجاد ترس کند می تواند موجب ترس از پرواز کند. به عنوان مثال بسیاری از کشورهای توسعه یافته ترس از پرواز را در پی حملات ۱۱ سپتامبر تجربه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *